Koperta jest podstawową częścią budowy zegarka, w której osadzony jest mechanizm. Tak więc ma ona za zadanie chronić mechanizm chronometru. Materiały, z których wykonuje się koperty to metale szlachetne, takie jak platyna, srebro, złoto, pallad, rod; metale – najczęściej stal, mosiądz i aluminium, ale także tytan, tantal i wolfram. Koperty mogą być także wykonane z ceramiki oraz tworzyw sztucznych: karbonu, kauczuku, plastiku i imitacji (mosiądz lub stal, powłoki PVD, pokrycia imitujące strukturę skał i kamieni).

Najbardziej powszechny kształt kopert to okrąg. Zdarzają się też elipsy i owale, prostokąty, sześciokąty i ośmiokąty.

Tarcza zamknięta i otwarta
Na tarczy umieszczone są oznaczenia godzin i minut. Tarcze najczęściej występują w kolorze białym, ecru i srebrno-szarym. Zdarzają się też tarcze ciemne, stosowane zazwyczaj w zegarkach sportowych.

Tarcza może być otwarta – wtedy mamy możliwość obserwacji pracy mechanizmu zegarka.

Zazwyczaj przyjmuje się, że o klasie zegarka świadczy czytelność jej tarczy. Tak więc im bardziej prosta, minimalistyczna, bez zdobień, wycięć, wzorów, tym zegarek posiada większą wartość. Warto także wiedzieć, że mechanizm w zegarku może być kwarcowy, automatyczny albo z naciągiem manualnym. Dekiel natomiast znajduje się na spodzie zegarka i to na nim umieszczone są dane dotyczące modelu oraz producenta zegarka.